I en tid där teknikutvecklingen går lika snabbt fram som utbuden av produkter och tjänster ökar, blir det allt viktigare för företag att vårda sina kundrelationer, berättar Mathias Lindström, marknadsdirektör Skistar.

Skistar som erbjuder en säsongsprodukt, har ett helhetstänk året runt. Något som har bidragit till att relationen mellan kund och företag kan hållas levande.

En levande kundrelation året runt

Det är oktober och hos Skistar bokas vinterns skidsemester för fullt. I företagets mun kallas denna tid för stora införsäljningsmånaderna, men genom att lägga stor vikt vid sina kundrelationer, har Skistar, trots sin säsongsprodukt, ett helhetstänk som genererar i olika typer av försäljning året runt.

Mathias Lindström arbetar som marknadsdirektör på företaget och har ett övergripande ansvar för marknadskommunikationen, och hur den är kopplad till försäljningen. Enligt honom har CRM blivit både viktigare och högre prioriterat under de senaste åren. På våra skidorter har vi många återkommande kunder som varje år bor i samma hus, under samma vecka. Vi har märkt att det är väldigt viktigt att behålla dem.

Det är dessutom mer kostnadseffektivt att vårda befintliga relationer än att skapa nya genom köpt reklam. Med fokus på en god kundrelation skapas även en effektiv säljkanal. Kopplat till en årsplan och säljstatistik, kan företaget se när de ska bearbeta varje specifik konsument. Detta sker nästan uteslutande med e-mejl, men via one-to-one-kommunikation, istället för masskommunikation. I dagens teknikutveckling går det hur fort som helst, men det är viktigt att det inte uppstår inflation i kommunikationen.

"Jag tror många begår misstaget att skicka för mycket massinformation. Vi försöker att kontakta varje kund anpassat efter när det passar just denne", säger Mathias Lindström. Något som han menar även skapar lojalitet och bidrar till merförsäljning.

En välplanerad årscykel

För att aldrig tappa kunden, håller Skistar alltid relationen till denna levande, men utifrån olika aspekter under olika delar av året. En årscykel börjar i maj, då säsongsprogrammet numera släpps och de gamla kunderna ges en möjlighet att boka vad de vill.

"Vi ser ett mönster att människor planerar sina semestrar allt tidigare", säger Mathias Lindström.

Höstens stora införsäljningsmånader följs sedan upp av merförsäljning i slutet av året, då man erbjuder konsumenten andra produkter, som exempelvis liftkort. Under själva säsongen är kommunikationen mer informativ. Man ligger lågt och låter kunden själv välja ifall den vill nyttja information som lokala webbsajter. När kunden sedan kommer hem följer en direkt utvärderingsfas, ofta även innehållande någon form av erbjudande.

"Direkt efter skidsemestern är folk som mest sugna på att åka ytterligare en gång. Januarikunder brukar få erbjudanden om att boka en ny resa till påsk", berättar Mathias Lindström. Slutligen följer en stillsam kommunikation, då säsongen går mot sitt slut och kunden informeras om nyheter inför nästa vinter.

Releye som partner

Med en kontinuerlig tillväxt har Skistar nyligen valt att arbeta tillsammans med Releye som ska sköta hela implementeringen.

"Det är en investering i ett system som syftar till att förenkla vår vardag", avslutar Mathias Lindström som inte tror att konjunkturen kommer att påverka Skistar så mycket. Skidsemestern är en sund semesterform som ligger i tiden. Man rör på sig och är tillsammans i friska luften. Och då tiden blir en allt knappare resurs, blir även semestern en allt viktigare del i människans liv.

 

;